ظهور یادگیری و سقوط آموزش!

دیروز سر کلاس کارگاه منابع انسانی استاد به یه نکته خیلی ظریفی اشاره کرد که برای من خیلی جذاب بود. میگفت دوران آموزش ( Training ) تموم شده و افراد باید به دنبال یادگیری ( Learning ) باشن. یادگیری از طریق محیط اتفاق میافته و یه فرآینده که باعث میشه شخص با قرارگرفتن تو موقعیت و کسب تجربه مسیر خودش رو پیدا کنه ولی آموزش از طریق کلاسهای آموزشی، سمینار، پادکست و سخنرانی به دست میاد! برای درک بهتر این موضوع به معنای این دوتا کلمه دقت کنید :

Training: در زمانهای خاصی رخ میدهد، کوتاه مدت است و بر اهداف خاصی تمرکز دارد. این نوع از آموزش در مورد وقایع عینی و مشخصات جزئی بحث میکند. این آموزش نوعی آموزش رسمی است.

Learning: فرآیندی دائمی و همیشگی است که از ابتدا تا انتهای عمر شخص رخ میدهد و اگرچه ممکن است گاهی به صورت رسمی برگزار شود، اما در غالب مواقع به صورت غیر رسمی است. از یادگیری راه رفتن، حرف زدن و غیره تا یادگیری کار کردن با کامپیوتر، خلبانی، و غیره این فهرست تمام نشدنی است و در تمام طول عمر ادامه دارد.

و در ادامه کلاس استاد مثال ادب از که آموختی از بی ادبان رو مطرح کرد و گفت دائم در حال یادگیری باشید. مثلا توجه کنید تو یه موقعیت شغلی همکار شما به چه صورتی عمل میکنه. نکته های مثبت و تجربه هاشو دریافت کنید و سعی کنید مسیرهایی که جلو رفته رو بهبود بدین. دائم به اطراف نگاه کنید و مدام در حال یادگیری باشید و اون رو محدود به زمان و مکانی که برای آموزش قائل میشید نکنید.
خیلی این صحبت ها به دلم نشست و احساس میکنم چقدر نیاز داشتم به شنیدنشون و قطعا از امروز همه چیز برام رنگ و معنای تازه ایی داره..

تا الان [ ۳ ] نفر برای این نوشته من اظهار نظر کردن ..

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

۱۹ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۰۶

باریکلا :)

مسعود کوثری
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۲۹
ارادت زیاد :*
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۰:۵۴

من به شخصه بیشترین چیزهایی که در مورد کارم یاد گرفتم رو از طریق کار عملی و برخورد مستقیم  با چالشها و موقعیتهایی که توی کار بوجود اومده بوده و اونقدر که از اینموارد یاد گرفتم از آموزش یاد نگرفتم

مسعود کوثری
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۲۹
دقیقا مثل من ..
۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۶:۳۶

فکر کنم ۲ ماه پیش بود که داشتم توی متمم می‌گشتم با یک مطلبی رو‌به‌رو شدم که خیلی با موضوع نوشته‌ت یکسان بود. موضوع این بود که دنیا از آموزش داره به سمت یادگیری می‌ره؛ ما کمتر education رو توسعه میدیم و سراغ learning میریم؛ اگر دقت کنی ما اصطلاح e-learning داریم نه e-education.

 

دلیل‌ش چیه؟ چون e-learning قابلیت شخصی‌سازی داره و دنیا این رو میخواد که شما بتونی با سرعت مورد نظرت، از طریق کیفیت موردنظرت و... بتونی یاد بگیری؛ صد البته برای لرنینگ شما نیاز داری فعالانه‌تر کار کنی و مطالعه سطحی رو با learning یکی نگیری. حالا خیلی خوشحال میشم بدونم تعریف‌ت از learning چیه؟ یعنی یادگیری رو بخوای تعریف کنی چی تعریف می‌کنی؟

مسعود کوثری
۲۲ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۴۱
چقدر قشنگ و گیرا توضیح دادی آرش جان