موضوعی که جدیدا بهش علاقه‌مند شدم و خواستم با شما در میونش بذارم شخصیت شناسی براساس کهن الگوها در روانشناسی یونگ هست. شخصیت شناسی که شاید به خیلی از ماها از جمله خودم کمک کنه خودمون رو بشناسیم و نقاط قوت و ضعف شخصیتمون رو در بیاریم و نکته‌های مثبت رو تقویت و نقاط ضعف رو کمرنگ کنیم. آشنایی من با مبحث شخصیت شناسی و کهن الگوها از طریق مکالمه ایی که با یکی از دوستانم داشتم اتفاق افتاد و برام چقدر جالب بود ریز جزییات شخصیت من رو از طریق رفتارها و صحبت‌هایی که داشتیم تشخیص داد!
کارل گوستاو یونگ کیست؟

یونگ فیلسوف و روانکاو سوئیسی زاده سال ۱۸۷۵ است. او در روستایی کوچک متولد شد. کارل با پدرش رابطه خوبی نداشت ولی عاشق مادرش بود. او از همان کودکی بیشتر مواقع تنها بود و به همین علت تنهایی را منبع الهامات خود می دانست.
جالب است که بدانید یونگ و فروید (پدر علم روانشناسی) دوستان خوبی برای یکدیگر بودند تا جایی که فروید، یونگ را جانشین خود می دانست. اما آنها اختلاف نظرهای زیادی داشتند.
فروید می گفت دلیل اصلی انگیزه های فرد در زندگی مسائل جنسی است. اما یونگ مخالف سرسختش بود! او می گفت ما انسان ها انگیزه های مختلفی برای اعمال امان داریم که مسائل جنسی فقط یکی از آنهاست و عوامل دیگری در زندگی ما وجود دارند که به رفتارهای ما انگیزه و جهت می دهند.
این اختلاف نظر به حدی رسید که فروید به یونگ می گفت تو در مورد پیچیدگی های روان انسان زیاده روی می کنی و از نظر یونگ، فروید به روان انسان بسیار سطحی نگاه می کرد. این اختلاف نظرها با حدی بالا گرفت که نهایتا این دو راه خود را از یکدیگر جدا کردند.

صحبتم رو کوتاه میکنم تا بریم سراغ داستان جذاب کهن الگوها یا آرکتایپ در روانشناسی یونگ :

تعریف کهن الگو به بیان ساده شامل الگویی از مجموعه رفتار است. افلاطون کهن الگوها را فرم می‌نامید و بر این باور بود که آن‌ها الگوها یا نقشه‌های ایده‌آل از قبل موجود هستند. کارل یونگ، کهن الگو را «تصاویر نخستین» یا «واحدهای بنیادی ذهن انسان» می‌نامید. هر شخصیتی که در تلویزیون و فیلم‌ها می‌بینید نشان‌دهنده یک کهن الگوست. کهن الگوها در شخصیت شناسی کاربرد زیادی دارند.
تقریبا هر واکنشی که به محیط خود می‌دهید و هر رفتاری که انجام می‌دهید نشان‌دهنده یک کهن الگوست. تقریبا تمام رفتارهای بشر توسط کهن الگو ها هدایت می‌شوند. به همین دلیل، شخصیت شناسی کهن الگو ها در زمینه‌های مختلف بسیار کاربردی است.
کارل یونگ، کهن الگو را این‌گونه تعریف کرده است: «کهن الگوها، سیستم زنده واکنش‌ها و استعدادها هستند که زندگی فرد را از راه‌های غیرمحسوس تعیین می‌کنند.» لازم است بدانید تست کهن الگو می‌تواند به شما کمک کند که کهن الگوهای خود را شناسایی کنید.
اگرچه در شخصیت همه ما چند کهن الگو وجود دارد اما بیشتر ما یک کهن الگوی غالب داریم. همچنین، همه ما یک کهن الگوی سایه داریم که این همان بخشی از شخصیتمان است که اغلب آن را نادیده می‌گیریم.
تنها با شناخت کهن الگوهای خودمان است که می‌توانیم آرامش و صلح درونی را تجربه کنیم. وقتی درک بهتری از الگوها و تیپ‌های شخصیتی خود داشته باشیم، می‌توانیم خود و دنیای اطرافمان را بهتر درک کنیم. در این صورت، نه‌تنها می‌توانیم به پتانسیل‌های واقعی خود دست پیدا کنیم بلکه می‌توانیم با دیگران نیز ارتباط بهتری برقرار کنیم.

حالا که با تعریف کهن الگو آشنا شدید بریم سراغ مبحث شناخت انواع کهن الگوها در مردان و زنان. من این لیست رو برای جلوگیری از طولانی شدن نوشته تو ادامه مطلب میارم ..
آرکتایپ‌ها یا کهن الگوهای مردانه :

زئوس
زئوس خدای خدایان است. او رهبر و رئیس و بسیار قدرتمند است. آنها قاطع، دارای سرعت عمل و طالب قدرت هستند. آنها با پول، قانون و قدرت سروکار دارند و با قلب و احساسات چندان میانه ای ندارند.
حتما سریال زخم کاری را دیده اید. در این سریال خان عمو آرکتایپ یا کهن الگو زئوس را داشت. او رئیس و رهبر یک طایفه بود. همه از او حساب می بردند و منتظر یک اشاره و فرمانش بودند. قدرت و پول در خان عمو خلاصه می شد.

آپولو
آپولو خدای نور بود. او عاشقانه های زیادی را تجربه کرده بود اما پایان بیشتر آنها تلخ بود. مردان آپولو برنامه ریز خوبی هستند اما در روابط و احساسات ضعیف عمل می کنند. آنها برونگرا، اتوکشیده، بچه مثبت، قانونمند و دارای تفکرات منطقی هستند.

هرمس
هرمس خدای ارتباطات بود. او حقه باز و پر از نیرنگ است. آرکتایپ هرمس به خوبی با همه ارتباط برقرار می کند. نگران نیست که کارهایش درست باشد و یا غلط! او خلاق، دروغگو، باهوش، فرز و تنوع طلب است.
سریال زخم کاری را به یاد بیاورید. به نظرتان کدام شخصیت به هرمس نزدیک بود؟ بله درست حدس زدید. شخصیت مالک به کهن الگو هرمس بسیار نزدیک بود. او دروغگو، فریبکار و زرنگ بود و ارتباطاتش عالی بود.

پوزیدون
پوزیدون خدای دریاهاست. او بسیار عاطفی و احساسی است. خشم و عواطف او هر دو شدید هستند. او سرکش، حریص و کنترل گر است. به حریم شخصی دیگران تجاوز می کند، پدری حامی است و معمولا دیگران را به خود مدیون نگه می دارد. در سریال زخم کاری بخشی از شخصیت پوزیدون در وجود مالک بود.

آرس
آرس خدای جنگ بود. او عاشق پیشه، جنگجو، پر از انرژی و هیجان، رقصنده و غیر منطقی است. او مرد عمل است و معمولا بدون فکر هم عمل می کند. آرس رفیق باز است و بیشتر وقت ها دور و برش با دوستانش پر می کند.

هفایستوس
هفایستوس خدای آتش و فلزکاری بود. او مبتکر، سازنده و اهل کار است. اعتماد به نفس پایینی دارد اما به همسر و خانواده وفادار است. آنها خلاقیت بالایی دارند و صلح جو هستند.

دیونوسوس
دیونوسوس خدای میگساری بود. این شخصیت مردانه، به طبیعت زنانه بسیار نزدیک است. او روحی لطیف، زنانه و مهربان دارد. عاشق عاشق شدن، رقص و موسیقی است و حالت های سرمستی و عرفانی دارد. در سریال زخم کاری ناصر، پسر خان عمو آرکی تایپ دیونوسوس را داشت. مردان دیئونوسوس خطر اعتیاد به مواد مخدر و الکل را دارند. در سریال هم دیدید که ناصر بیشتر اوقات مست و حالت سرگردانی داشت.

هادس

هادس خدای جهان زیرین بود. او یک مرد تودار، افسرده، غمگین و سرد است. ممکن است عاشق همسرش باشد ولی توانایی ابراز علاقه را ندارد. هادس به متافیزیک علاقه دارد و درونگرا، فیلسوف و گاه سنگدل و بی رحم است.

آرکتایپ ها یا کهن الگو های زنانه

آرتمیس
آرتمیس یک الهه باکره بود. او هدفگرا و بی منطق است و حتی عشق او را از هدف هایش باز نگه نمی دارد. انها خودمختارند و به قضاوت دیگران چندان اهمیت نمی دهند.
کهن الگوی آرتمیس توانایی زیادی در بیان نظراتش دارد و کمی سنگدل است. آنها معمولا از نظر عاطفی از دیگران فاصله می گیرند.

آتنا
آتنا خدابانوی جنگ است. او بامنطق، خونسرد و جنگجوست. آتنا با هدف و برنامه است، مدیر خوبیست و هوش زیادی دارد. آتنا صبور است اما این صبر و خونسردی زیادش باعث می شود که قردی بی احساس و یخ زده باشد.
با وجودی که اتنا زن است، بیشتر تصمیماتش منطقی است. او در زندگی دیگران سرک نمی کسد و زیاد اهل غیبت نیست. آنها فقط مردان قوی را قبول دارند.
در سریال زخم کاری، سمیرا کهن الگوی آتنا را داشت. او باهوش، اهل مدیریت بود. او مالک را به قوی و نترس بودن تشویق می کرد. همچنین در مقابل دیگران بسیار بی احساس و بی عاطفه بود.

هستیا
هستیا خدابانوی آتشکده بود. او ملایم و مهربان است. آنها خوب گوش می دهند، اهل دعا و نیایش اند، رقبات جو نیستند و دختر خانه اند. آنها معمولا مستقل و بی نیاز از هر کسی و چیزی هستند، دوستان کمی دارند و اهل لج و لجبازی نیستند و معمولا هر چیزی را زود قبول می کنند.

هرا
هرا خدابانوی همسر بود. او زن زندگی و عاشق شوهر و خانواده اش است. آنها بسیار به همسر وابسته اند، به صورت افراطی و مالیخولیایی شک می کنند و به هر قیمتی می خواهند همسر خود را راضی نگه دارند.
آنها دوست دارند دیگران را باهم آشنا کنند و ازدواج و رابطه مهم ترین بخش زنذگی آنهاست. کهن الگوی هرا اگر با خیانت همسرش مواجه شود به جای ترک همسرش، زنی که با شوهرش بوده را تنبیه می کند.

آفرودیت
آفرودیت ایزدبانوی عشق و زیباییست. او دارای شور زندگی است. بسیار به ظاهرش توجه می کند و اغواگر و هوس انگیز است. او در جمع به راحتی جلب توجه می کند و مردا دیگر را اغوا می کند.
به همین خاطر معمولا از طرف زنان دیگر مورد حسادت قرار می گیرد. آنها خواستگاران زیادی دارند اما اگر از فرصت ها غافل شوند می توانند در ازدواج به مشکل بربخورند.
در سریال زخم کاری منصوره نمادی از یک افرودیت بود. او به ظاهرش توجه زیادی داشت، اغواگر بود و از در لحظه از زندگی لذت می برد و زیاد آینده نگر نبود.

پرسفون
پرسفون ملکه جهان زیرین است. او معمولا احساس گناه و شرم می کند. درونگر است و معمولا خشم خود را بروز نمی دهد. او اوج انرژی زنانگی را دارد. زن های پرسفون زودباور هستند و معمولا قدرت تصمیم گیری ندارند.
آنها به تنهایی نمی توانند تصمیم گیری کنند، اعتماد به نفس پایینی دارند و برای تصمیم گیری باید از دیگران کمک بگیرند.

دیمیتر
دیمیتر خدابانوی مادر است. او عاشق بچه هایش است و تا پای جان از آنها مراقبت می کند. زنان دیمیتر دست به گل و گیاه دارند، عاشق کمک به دیگران هستند، حامیان خوبی هستند و بهترین مادر برای بچه هایشان هستند و به فرزندان خود اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی می دهند، اما معمولا نمی توانند همسر خوبی باشند.

حالا که با خلاصه ایی از شخصیت‌ها آشنا شدید برید سراغ تست شخصیت شناسی کهن الگوها شخصیت خودتون رو کامل بشناسید تا بتونید رو نقاط قوت و ضعف خودتون کار کنید و امیدوارم این مبحث براتون اندازه‌ایی که برای من جذاب بود، جذاب بوده باشه ..

تا الان [ ۲ ] نفر برای این نوشته من اظهار نظر کردن ..

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

۰۳ مرداد ۰۲ ، ۱۷:۰۵

سلااام

شما همون دانشجوی پزشکی زرگنده نیستین چن وقت پیش بلاگ داشت و عکاسی میکرد، 

بعد یه دفه تعریف کرد توی راه یه خواننده رو دیده از گروه پالت(پازل.. یه همچین چیزی) که طرف عصبانی بوده،

و اونی که میگفت زرگنده روی اعصابه و کادر دفتری روی اعصاب تر؟؟؟

گمت کرده بودم اگه اونی-_-

مسعود کوثری
۰۵ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۱۱
سلام.
دوتا قسمت اولش منم ولی قسمت سوم خیر :دی
۰۳ مرداد ۰۲ ، ۲۰:۳۵

عالی  بود.من هم  به  همیشه   شخصیت شناسی توجه میکنم .   خیلی ازادمای که باهاشون  در رفت امدهستم  تو ذهنم شخصیت شناسی اشون  میکنم  برا خودم .اخری خوشم اومد دیمیتر ولی چرا نمیتواند  همسرخوبی باشند !

مسعود کوثری
۰۵ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۱۲
بخاطر اینکه توجه زیادی به فرزند دارن و خیلی همسر براشون اولویت نیست وحضور فیزیکیش کافیه ..