دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ ( جلسه اول )

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی دیجیتال )
هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آن‌ها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت می‌گیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روش‌های سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شده‌اند، عبارتند از :

به‌صرفه بودن
انعطاف‌پذیر بودن استراتژی‌ها
قابل گسترش بودن
امکان پیش‌برد همزمان تلاش‌ها در چندین رسانه
تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
قابل ردیابی بودن
قدرتمند بودن

اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ در دنیای بازاریابی امروز
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشی‌های موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری می‌کنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعه‌ی روزنامه‌ها و مجلات قرار می‌دهید؟ چقدر این تجربه را داشته‌اید که هنگام آغاز آگهی‌های تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. در واقع در سال 2016، زمان روزانه‌ای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شده‌ی او برای رسانه‌های آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامه‌ها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانه‌های آنلاین به مراتب بیشتر است. (سال گذشته سایت YouTube اعلام کرد که دوم سوم کاربران آن هنگام تماشای تلویزیون همزمان به تماشای ویدئوهای این سایت می‌پردازند.)
با این تفاسیر، اگر حضور کسب‌وکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانه‌های آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمت‌های سرسام‌آور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجه‌های کلان هستند، این قاعده برای کسب‌وکارهای کوچک به مراتب مهم‌تر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسب‌وکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.
اهمیت دنیای دیجیتال به روایت آمار و ارقام
طبق آمار، تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، ۴.۴۸ میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارند و این عدد، ۵۸ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود. چین، هند و آمریکا در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته‌اند.
امروزه جهان بدون اینترنت حتی قابل تصور هم نیست. اتصال میلیاردها نفر به یکدیگر در سراسر جهان، ستون اصلی دنیای ارتباطات مدرن است. نرخ نفوذ جمعیت جهانی به دنیای آنلاین ۵۷ درصد است که آمریکای شمالی و اروپای شمالی با میزان نفوذ ۹۵ درصدی، در این آمار رتبه اول را دارند.
از سال ۲۰۱۸، آسیا با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر آنلاین، از منظر آمار استفاده از اینترنت گوی سبقت را از مناطق دیگر ربوده و اروپا را با ۷۰۵ میلیون کاربر اینترنت به رده دوم رانده است. آخرین آمار کاربران اینترنت از ابتدای سال ۲۰۲۰:

 ۴.۴۷۹ میلیون کاربر فعال اینترنت
 ۴.۰۷۰ میلیون کاربر انحصاری اینترنت در موبایل
 ۳.۷۲۵ میلیون کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی
 ۳.۶۶۰ میلیون کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی بر روی موبایل

چه کسب‌وکارهایی از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند ؟
انواع کسب‌وکارها می‌توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. تنها تفاوت در نحوه انجام بازاریابی دیجیتال است. در حقیقت ابزاری که دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن هر کسب‌وکاری به مخاطبان هدفش ارائه می‌دهد متفاوت است. به همین دلیل است که باید آن را کاملا بشناسید و با احاطه به جزییاتش مدل و ابزار مناسب با کار خود را انتخاب کنید. در چنین شرایطی می‌توان به پرسش بنیادی « آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمام بیزنس‌ها جواب می‌دهد؟ » پاسخ مثبت داد و حتی بر ضرورت استفاده از آن تاکید کرد.
آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای پیوسته در بازار است ؟
با توجه به گسترش روزافزون افرادی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند، تقاضا برای بازاریابی دیجیتال نیز افزایش می‌یابد زیرا فضای آنلاین بستر بسیار مناسبی برای دیده شدن تبلیغات فراهم کرده است. مزایایی چون امکان هدفمندسازی و قرار گرفتن پیش چشم مخاطبان هدف نیز رشد این فرآیند را تقویت می‌کند. با توجه به آمار و ارقام و تجربه سال‌های اخیر می‌توان یقین داشت که نیاز به دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد یافت.

پی نوشت :
اگر به مبحث دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید میتونید با دنبال کردن پست های آموزشی دیجیتال مارکتینگ تا حد خیلی زیادی با این دانش 

آشنا بشید .
درس هارو سعی کردم به صورت خلاصه و جلسه بندی شده براتون بیارم .
در رابطه با این مبحث هر سوالی که دارید میتونید قسمت نظرات مطرح کنید .

تا الان [ ۲ ] نفر برای این نوشته من اظهار نظر کردن ..

۰۷ خرداد ۰۱ ، ۰۹:۰۰

دیجیتال مارکتینگ یه استراتژی جذاب برای پیشرفته، نه یه اسم و یه تعریف...

انعطاف پذیری در این زمینه و حرکت با قدم های دنیا باعث دیده شدن و پیشرفت میشه...👌🏻

مسعود کوثری
۰۷ خرداد ۰۱ ، ۱۲:۲۵
کاملا درسته ..
۰۸ خرداد ۰۱ ، ۰۸:۵۲

با توجه به شرایط موجود و تغییر سلیقه‌ی مشتریها نیاز به دیجیتال مارکتینگ خیلی بالا رفته و کسب وکارهایی که نخوان برن به این سمت خودبخود از دور رقابت حذف میشن

مسعود کوثری
۰۸ خرداد ۰۱ ، ۱۲:۳۷
کاملا درسته 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">