حالا که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدین ، برایم سراغ شناخت ابزارهای اون و در رابطه با هر کدوم یه توضیح مختصر بدیم تا ببینیم این علم تقریبا جدید و پردرآمد چی هست و به چه کاری میاد :

شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ
فعالیت‌هایی که در عرصه دیجیتال مارکتینگ صورت می‌گیرند، بسیار گسترده هستند. به طوری که هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به تنهایی یک دانش و مهارت جداگانه به حساب می‌آیند که متخصص شدن در آن‌ها نیازمند سال‌ها یادگیری و کسب تجربه است. مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

بازاریابی محتوا
سئو
سوشال مدیا مارکتینگ
تبلیغات آنلاین و اینترنتی
آنالیز داده‌ها
ایمیل مارکتینگ
طراحی سایت

در ادامه آموزش بازاریابی دیجیتال، مهم‌ترین و معروف‌ترین روش‌ها را که تحت عنوان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته می‌شوند، به شما معرفی خواهیم کرد.
انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ :
دیجیتال مارکترها برای موفق شدن و رسیدن به نتایج مطلوب، نیاز دارند تا از ابزارهای دیجیتال بهره ببرند و برای جلب توجه افراد نسبت به برند یا فروش بیشتر محصول/خدمت از تمامی کانال‌های ممکن استفاده کنند. در ادامه مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد و در جلسات بعدی بلوک دیجیتال مارکتینگ، به تفصیل به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:
آنالیز و تحلیل داده
همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، امکان آنالیز و تحلیل داده‌ها و نتایج یکی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی است. موضوعی که بسیاری از دیجیتال مارکترها آن را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل بیشتر تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند. اما اگر شما به دنبال فعالیت حرفه‌ای و اثربخش هستید، باید طریقه کار با این ابزاردیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید.
بهینه‌سازی موتور جستجو ( سئو )
بهینه‌سازی موتور جستجو یا Search Engine Optimization که مختصرا SEO نیز نامیده می شود، فرآیندی است که در آن به دنبال بهبود جایگاه رتبه سایت خود در نتایج موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) هستیم. با این کار شما ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت و بازدیدکننده بیشتر همیشه نوید درآمد بیشتر را به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر و مفصل‌تر با مباحث سئو می‌توانید بلوک آموزش سئو را در کالج تپسل دنبال کنید.
تبلیغات عملکردی
تبلیغات عملکردی به آن دسته از تبلیغات گفته می‌شود که در آن‌ها تبلیغا‌دهندگان تنها به ازای انجام فعالیت خاصی، به شبکه‌های تبلیغاتی هزینه پرداخت خواهند کرد. روشی که در آن نظارت بر روند پیاده سازی تبلیغات و بهینه‌سازی کانال‌های تبلیغاتی راحت‌تر است، ریسک پایین‌تری دارد و بازگشت سرمایه در آن قطعی‌تر از تبلیغات سنتی است. تبلیغات CPA (کمپین‌های پرداخت به ازای اکشن) یا CPI (پرداخت به ازای نصب) در این دسته از تبلیغات جای می‌گیرند.
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی یا ‌Pay Per Click که PPC نیز نامیده می‌شود، روشی برای جذب کاربر و یکی از انواع تبلیغات عملکردی است. در این روش شما باید به دنبال یک شرکت تبلیغاتی باشید که سایت، کالا یا خدمت شما را در جایگاه‌های مشخصی تبلیغ کند. شما نیز موظف هستید به ازای هر کلیکی که به روی این تبلیغات انجام می‌شود، هزینه‌ای به ناشر تبلیغ بپردازید. گوگل ادز یکی از معروف‌ترین انواع تبلیغات کلیکی در سطح بین‌المللی است. استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بر افزایش آگاهی از برند یا بیشتر شدن تعداد علاقه‌مندان به محصول/خدمت شما یا فروش بیشتر، تاثیر مثبت بگذارد.
تبلیغات درون اپلیکیشن
اهمیت اپلیکیشن‌ها در زندگی روزمره ما، روزبه‌روز در حال افزایش است. به نحوی که امروزه اپلیکیشن‌ها تبدیل به رسانه مناسبی برای تبلیغات شده‌اند و کسب‌و‌کارهای بسیاری برای تبلیغ محتوای خود به سراغ تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌روند. این گروه از تبلیغات، امکان بررسی قدم به قدم داده‌ها و تارگت کردن گروه خاصی از مخاطبان را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهند. امکاناتی که بهره‌وری از آن‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ارزش زیادی را برای کسب‌و‌کار به ارمغان می‌آورد.
مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن
شبکه‌های اجتماعی یکی از آن ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که بر میزان آگاهی از برند، تولید لید و بالا بردن ترافیک وبسایت آثار مثبتی دارد. یک دیجیتال مارکتر وظیفه دارد تا از میان شبکه‌های اجتماعی موجود بهترین، مناسب‌ترین و پربازده‌ترین رسانه‌ها را برای فعالیت کسب‌و‌کار خود انتخاب کند. توییتر، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و یوتیوب نمونه‌هایی از شناخته شده‌ترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند.
تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
این روزها شبکه‌های اجتماعی نقشی چندگانه در زندگی مردم بازی می‌کنند. افراد زیادی از سراسر جهان برای یافتن پاسخ سوالات خود، خرید و فروش اجناس گوناگون، برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، گذران اوقات فراغت یا یادگیری مهارت‌های جدید به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند و همین تعامل زیاد، شبکه‌های اجتماعی را به بستری مناسب برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی تبدیل کرده است. اگر دیجیتال مارکتر یک مجموعه بتواند بهترین و پربازده‌ترین شبکه اجتماعی و کانال تبلیغاتی را بر اساس نوع کالا/خدمت مجموعه انتخاب کند، موفقیت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تضمین شده خواهد بود.
ارسال پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکشن یکی از ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ است که هنوز هم بسیاری از کسب‌و‌کارها به سراغ استفاده گسترده از آن نرفته‌اند. در این روش، مجموعه‌ای از پیام‌ها به صورت نوتیفیکشن برای کاربر ارسال می‌شود. پیام‌هایی که ممکن است شامل محتوای تبلیغاتی باشند یا به قصد برگرداندن کاربر به سایت یا اپلیکیشن و وسوسه او برای استفاده دوباره از سرویس موردنظر، طراحی شوند.
انتشار رپورتاژ آگهی
رپورتاژ یکی از بروزترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و سئو است که می‌تواند آثار مثبتی بر شرایط سایت شما از نظر تعداد بازدیدکننده و رتبه‌بندی گوگل داشته باشد. رپورتاژ که در لغت به معنی یک آگهی تبلیغاتی است، نوشته می‌شود تا شما را به گروه جدیدی از مخاطبین معرفی کرده و به شما در کسب اعتبار بیشتر در بازار کمک نماید.
ایمیل مارکتینگ ( بازاریابی ایمیلی )
شرکت‌ها از سرویس ایمیل برای برقراری ارتباط با کارکنان یا مشتریان خود استفاده می‌کنند اما ایمیل‌ها پتانسیل بیشتری دارند و می‌توانند در بازاریابی نیز موثر باشند. ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است که با آن می‌توان جشنواره‌های فروش، تخفیف‌ها، اطلاعات لازم در مورد بروزرسانی‌های جدید یا … را در اختیار سایر افراد قرار داد.
در آخر این شما هستید که باید از میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را برای کسب‌و‌کار خود برگزینید. این انتخاب باید بر پایه آزمون و خطا و با توجه به نوع و حیطه فعالیت شما انجام شود. البته لازم است این موضوع را نیز به شما گوشزد کنیم که انتخاب یک استراتژی و ادامه دادن با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مشخصی در تمام طول مسیر، صحیح نیست. شما برای موفقیت لازم دارید تا هرازچندگاهی چیزی به ابزارهای خود اضافه یا از آن‌ها کم کنید.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است.
بازاریابی افیلیت یا همکاری در فروش ( Affiliate Marketing )
افیلیت مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن یک خرده‌فروش، تبلیغ خود را در یک وبسایت قرار می‌دهد و در ازای هر مشتری که از سمت تبلیغات در آن وبسایت معرفی می‌شود، برای آن پورسانت در نظر می‌گیرد. وبسایت افیلیت تنها زمانی پورسانت را دریافت می‌کند که تبلیغاتش منجر به معامله شده باشد.
تبلیغات همسان ( Native )
تبلیغات نیتیو یا همسان به نوعی از تبلیغات آنلاین گفته می‌شود که با همانندسازی قالب و ظاهر کلی تبلیغ با رابط کاربری (UI) صفحات وبسایت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران آنلاین وبسایت شود، بدون آن‌که شکل تبلیغاتی آن تجربه کاربری آنان را خراب کند. مهم‌ترین رسالت تبلیغات native این است که با نمایش تبلیغ به صورت هماهنگ با ظاهر سایت، یکپارچگی کلی، هویت بصری سایت و تجربه کاربری (UX) را حفظ کند، به‌طوری که نرخ CTR تبلیغات افزایش یابد و کسب درآمد قابل توجهی از تبلیغات برای صاحبان سایت صورت بگیرد.
اتوماسیون بازاریابی ( Marketing Automation )
اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومیشین ابزاری هستند که کارهای مارکتینگ را به‌طور اتوماتیک (خودکار) انجام می‌دهند. با هدفمندسازی بازاریابی برای مخاطبان به کمک این روش، می‌توانید علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به نتایج شگفت‌آوری دست پیدا کنید.
مدیریت روابط عمومی آنلاین
تمام فعالیت‌هایی که یک شرکت برای برقراری ارتباط هدفمند و موثر با مخاطبان خود برقرار می‌کند، روابط عمومی است. امروزه دیگر بسیاری از این فعالیت‌ها در فضای آنلاین و به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود. برای مدیریت این روابط در کمپین‌های تبلیغاتی به ابزاری نیاز است که در زیرمجموعه ابزار دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد.
بازاریابی درونگرا ( Inbound Marketing )
بازاریابی درونگرا به این مفهوم است که مخاطب در ابتدای سفر مشتری و آشنایی با برند شما، احساس کند که خود به سمت شما آمده، نه اینکه شما به سراغ او رفته باشید و شروع ارتباط بین مخاطب و کسب و کار با تصمیم خود مخاطب انجام شود. در واقع بازاریابی درونگرا یک استراتژی کامل برای جذب لید و تبدیل آن به مشتری است. در این استراتژی با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط و مفید برای مخاطبین، افراد علاقمند به صنعت شما که می توانند مشتری شما باشند جذب می شوند و در هر مرحله از سفر مشتری (customer journey) ارزشی از محصولات برای مخاطب بیان می‌شود.
تبلیغات و محتوای اسپانسری
محتوای تبلیغاتی اسپانسری یا حمایت شده محتوایی است که در قالب تبلیغات در وبسایت‌های پر بازدید منتشر می‌شود. این محتوا همانطور که از نامش پیداست، اسپانسر دارد و به‌وسیله یک شرکت خاص حمایت مالی می‌شود. محتوای اسپانسری اصولا در فعال‌ترین صفحه یک وبسایت منتشر می‌شود و بازدید آن از این راه افزایش می‌یابد.

پی نوشت :
اگر به مبحث دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید میتونید با دنبال کردن پست های آموزشی دیجیتال مارکتینگ تا حد خیلی زیادی با این دانش 

آشنا بشید .
درس هارو سعی کردم به صورت خلاصه و جلسه بندی شده براتون بیارم .
در رابطه با این مبحث هر سوالی که دارید میتونید قسمت نظرات مطرح کنید .

تا الان [ ۱ ] نفر برای این نوشته من اظهار نظر کردن ..

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

۱۱ خرداد ۰۱ ، ۰۹:۱۵

حالا سوای اینکه دیجیتال مارکتینگ چه کمک بزرگی به فروش محصول و گردش مالی جامعه میکنه خودش هم به تنهایی هم ایجاد شغل میکنه و هم یه درآمدزایی هنگفت میکنه 

یه دوستی دارم توی همین شرکتهایی که سئو میکنن مشغوله، وقتی درآمد سئو رو توضیح داد مغزم سوت کشید

 

 

مسعود کوثری
۱۱ خرداد ۰۱ ، ۱۱:۱۹
این علم تقریبا جدید هم آینده خیلی خوبی داره و هم بازار کارش خیلی خوب و پردرآمده
تخصص سئو هم که عالی تر از بقیه قسمت ها